עורך דין מומלץ לתאונות דרכים בתל אביב - עו"ד אריאלה גפן
במקרה של תאונת דרכים כאשר במועד התאונה לרכב הוצאה פוליסת ביטוח חובה על פי חוק, אך לנהג הרכב לא היה במועד התאונה רישיון נהיגה בתוקף ו\או אם לא היה רישיון נהיגה כלל במקרה דנן נהג הרכב לא יהיה זכאי לתבוע פיצויים מחברת הביטוח, אך הנוסעים במידה ונפגעו יוכלו לתבוע את קרנית.
Picture of מאת: אריאלה גפן, עורכת דין

מאת: אריאלה גפן, עורכת דין

משרד עורכי דין תאונות דרכים

תוכן עניינים

האם מגיע לנוסע ברכב פיצוי כספי בגין תאונת דרכים לאחר שלנהג הרכב לא היה ביטוח?

 

האם מגיע לנוסע ברכב פיצוי כספי בגין תאונת דרכים לאחר שלנהג הרכב לא היה ביטוח?

לצערנו הרב מדינת ישראל במגמת עליה בתאונות הדרכים בכבישי המדינה ולמרות כל הטכנולוגיה החדשה למניעת תאונות דרכים,  במשרדנו מתקבלות יותר ויותר תאונות דרכים קשות עם נזקי גוף שמגיעים לנכות ואף למוות. 

כאמור, תאונות דרכים יכולות לגרום לאדם הנפגע נזקים פיזיים ונפשיים, למשרדנו מגיעים נפגעי תאונות דרכים רבים שהיו נוסעי רכב במועד התאונה שאינם מודעים לזכויות שלהם במקרה של תאונת דרכים.  

מיד ייאמר, במידה ונפגעתם בתאונת דרכים חשוב להתייעץ עם עורכי דין לתאונות דרכים, על מנת לקבל תמונה שלמה כמו כמה פיצויים מקבלים על תאונת דרכים ואיך תוכלו להבטיח שתקבלו את גובה הפיצויים המקסימלי שמגיע לכם למנוע מצב שחברת הביטוח תדחה את התביעה שלכם.

 

מהו חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים?

חשוב להדגיש, אנשים רבים שעוברים תאונת דרכים אינם מכירים את לשון החוק וישנה הנחה רווחת בקרב נפגעי תאונות דרכים כי: "שהנהג הפוגע והאשם בתאונה אינו זכאי לשום פיצוי". 

הנחה זו מוטעית מיסודה, לאור העובדה שמבהירה כי נזקי גוף מעוגנים במסגרת "חוק הפיצויים" אשר מיועד להגן על כל נפגעי תאונות הדרכים בישראל ללא יוצא מן הכלל, בין אם הם אשמים בגרימת התאונה ובין אם לא. דהיינו, עניין האשמה בדבר גרימת התאונה – לחלוטין אינו רלוונטי לקביעת זכאות הנפגעים לפיצוי. 

בנוסף, על פי חוק זה, המחוקק קבע כי הקריטריון לפיצויים הוא: "נזק גופני שנגרם בעקבות שימוש ברכב מנועי תחבורתי". כלומר, כל אדם שנפגע במסגרת תאונת דרכים זכאי לפיצוי כלשהו. זאת ועוד, חשוב לציין כי גודל הפיצוי ייקבע על פי שני פרמטרים: האחד,  עוצמת הנזק הגופני שנגרם למעורבים בתאונה. והשני, הפעולות שינקטו בהן מעורבי התאונה מיד לאחר אירוע התאונה.  לפיכך, במקרה של מעורבות בתאונת דרכים, מהקלה ועד הקשה ביותר, קיימת חשיבות רבה לייעוץ וייצוג של עורך דין תאונות דרכים המתמחה בתחום. 

 

את מי ניתן לתבוע במקרה של תאונת דרכים?

על פי החוק, כל רכב במדינת ישראל חייב להיות מבוטח בפוליסת ביטוח חובה (להלן – "ביטוח חובה"). ביטוח החובה מתקיים על מנת לכסות את נזקי הגוף  של הנהג או הנוסעים ברכב במקרה של תאונת דרכים.

א. נהג המעורב בתאונת דרכים יכול לתבוע את חברת הביטוח שביטחה את רכבו.

ב. נוסעי הרכב המעורב בתאונת דרכים יתבעו את חברת הביטוח שביטחה את הרכב 

ג. הולך רגל– תובע את מבטחת הרכב אשר פגע בו. באם היו מעורבים כמה כלי רכב בפגיעה בהולך הרגל, רשאי הוא לתבוע את אחת ממבטחות הרכבים אשר פגעו בו או את כולן. 

 

באילו מקרים תהיו זכאים לפיצוי כספי בגין תאונת  דרכים?

בתשובה לכך, שנוסעים ברכב יוכלו לממש את הזכויות מחברת הביטוח שביטחה את הרכב בפוליסת ביטוח חובה, בהתרחשות תאונת דרכים,  התנאים הבאים להלן צריכים להתקיים  –

1. קיום ההרשאה של הנוהג ברכב, כפי שמצוין בפוליסת הביטוח חובה.

2. נהג הרכב חייב להיות מגובה ברישיון נהיגה תקף  במועד תאונת הדרכים.

3. כאשר הנהג ברכב שילם מבעוד מועד את הביטוח חובה של הרכב שהיה מעורב בתאונה.

 

לכן, בקרות תאונת דרכים כאשר במועד התאונה לרכב הוצאה פוליסת ביטוח חובה על פי חוק, אך לנהג הרכב לא היה במועד התאונה רישיון נהיגה בתוקף ו\או אם לא היה רישיון נהיגה כלל במקרה דנן נהג הרכב לא יהיה זכאי לתבוע פיצויים מחברת הביטוח.

מצד שני נוסעי רכב ששהו ברכב מועד התאונה ואף כי לא היה לנהג הרכב רישיון נהיגה יהיו זכאים לתבוע את "קרנית" בגין נזקי הגוף שנגרמו להם. חברת קרנית תגיש תביעה כספית נגד נהג הרכב. 

מה הם המצבים שבהם נהג היה מעורב בתאונת דרכים ולא יקבל פיצוי מחברת הביטוח?

ישנם מצבים שלפיהם נהג שהיה מעורב בתאונה לא ישופה מטעם חברת הביטוח, כלהלן – 

1. חברת הביטוח אינה מחויבת לשפות את הנהג ושאר הנוסעים ברכב לאחר תאונה באם לנהג לא היה רישיון נהיגה או לחלופין באם הנהג ברכב אינו רכש פוליסת ביטוח חובה לרכב.

2. חברת הביטוח לא תפצה את הנהג שהיה מעורב בתאונה אינו מחזיק ברישיון נהיגה, או פסלו לו את רישיון הנהיגה, למרות שהנהג ברכב שילם עבור ביטוח חובה.

3. לא יתקיים כיסוי ביטוחי לנהג ברכב שעבר תאונה כאשר שמו של הנהג אינו מופיע בפוליסה, כי אם מופיע שם אחר.

מה האפשרויות לקבלת פיצוי לאחר תאונה, בהיעדר כל המצבים שתוארו בפסקה הקודמת?

1. קבלת פיצוי בהתרחש תאונה על ידי קרנית ("קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים") – הנוסעים ששהו ברכב שנקלע לתאונה יכולים לתבוע את קרנית. לאלו מבינכם שאינם מכירים את קרנית, נספר כי מדובר על קרן שנוסדה מטעמי חוק הפיצויים למי שנפגע במהלך תאונת דרכים, והיא משמשת כאפיק לפיצוי מי שנפצע כתוצאה מתאונת דרכים. כשנוסעי הרכב שנקלע לתאונת דרכים לא מקורבים לנהג הרכב, הם יתבעו את קרנית, כאשר היא תתבע את הנהג ברכב לקבלת הפיצוי לשאר הנפגעים. הדרך פשוטה ביותר – קרנית תובעת את הנהג ברכב להחזרת הכסף ששילמה לנוסעים ברכב כפיצוי.

2. כאשר הנוסעים ברכב שעבר תאונת דרכים מקורבים לנהג, העלילה מסתבכת. בואו ונגיד כי הבעל של האישה היה מנפגעי התאונה והוא מבקש לתבוע את קרנית לשם קבלת פיצוי. מן הפן האחד, במידה והוא יתבע את קרנית וגם יקבל ממנה שיפוי, תשוב קרנית לתבוע את אשתו. משמעות הדברים באה לידי ביטוי בכך שהבעל ואשתו יחויבו להחזיר את סכום הפיצויים שקיבלו, ובפועל יוצא שהם לא קיבלו כלום. מן הפן השני, לא קיים לבעל זכות לתביעה אל מול מי שנהג ברכב מחמת עיקרון ייחוד העילה, שמצוין בחוק הפיצויים.

3. בהתאם לפקודת הנזיקין אפשרי לתבוע את הנהג, וחברת הביטוח של הרכב השני שהיה מעורב בתאונת דרכים אמונה על הפיצוי. פיצוי זה אינו מתרחש בהתאם לחוק הפיצויים עבור מי שנפגע בתאונת דרכים.

4. באם האשם בתאונת הדרכים הוא הנהג שנפגע, אין ישפו אותו, ולא משנה מה חומרת הפגיעה. בתביעה בהתאם לפקודת הנזיקין הנפגע בתאונה לא יקבל שיפוי, רק אם יצליח להוכיח שמי שנהג בעת תאונת הדרכים הסב לתאונה מתוך נהיגה רשלנית. זאת להבדיל מתביעה בהתאם לחוק הפיצויים למי שנפגע בתאונת דרכים, אשר לאורה מחויב להוכיח את התאונה ואת מהות הנזק שנגרם לו, שמייתרת את הנושא של מי נוטל באחריות להתרחשות תאונת הדרכים. 

כדי לא להיכנס לתרחישים קשים שבהם מי שנפגע בתאונת הדרכים נשאר בלי כל פיצוי, תוודאו מלכתחילה כי נהג הרכב אוחז ברישיון נהיגה בתוקף, וכן הרכב מכוסה בביטוח הנדרש ותקף.

 

אריאלה גפן  – עורכת דין תאונות דרכים

עורכת הדין אריאלה גפן צברה את הניסיון העשיר המשפטי שלה בתביעות תאונות דרכים כאשר ייצגה את חברות הביטוח הגדולות בישראל כעורכת דין בכירה בתיקי תאונות דרכים מורכבים. את הניסיון הרב (מעל 20 שנים) רתמה עו"ד אריאלה גפן לטובת משרד עורכי דין נזיקין שהקימה על מנת לשרת את נפגעי תאונת הדרכים מול חברות הביטוח. 

ההיכרות עם הביורוקרטיה, אופן התנהלות המערכת המשפטית והגופים השונים, לרבות חברות הביטוח, משרד הביטחון והמוסד לביטוח לאומי, מאפשרת לעו"ד אריאלה גפן להשתמש בכלים וידע שצברה הודות לניסיון של למעלה מ- 20 שנה.

ההתמחות של עו"ד אריאלה גפן בתביעות ביטוח ונזיקין מאפשרת לה לנהל תיקי תאונות דרכים גדולים, קשים ומורכבים ולהבטיח ללקוחותיה אפס פשרות באשר למיצוי זכויותיהם המלאות בצורה המקצועית והטובה ביותר.

לקבלת ייעוץ משפטי ממוקד ונכון מעורך דין תאונות דרכים או עורך דין נזיקין מומלץ השאירו פרטים או התקשרו וניצור קשר בהקדם האפשרי

 

לקבלת ייעוץ משפטי ממוקד, אסטרטגי ובניית תוכנית פעולה, התקשרו -0733-752-766 או השאירו פרטים וניצור קשר עוד היום

אריאלה גפן – משרד עורכי דין

מאמרים נוספים מאת עורכת הדין אריאלה גפן

תאונות עבודה – תקנה 40 לנפגעי תאונות עבודה

תקנה 40 לתקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה), תשט"ז-1956, קובעת את ההליך לקביעת דרגת נכות לנפגעי תאונות עבודה שנפגעו בעצמות הגפיים העליונות. במסגרת הליך זה, ועדה רפואית מוסמכת מטעם המוסד לביטוח לאומי בודקת את הנפגע וקובעת את אחוזי הנכות שלו, בהתאם לפגיעות שנגרמו לו כתוצאה מהתאונה.

צרו קשר עוד היום

עורכת הדין אריאלה גפן תשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה

עורך דין תאונות דרכים
small_c_popup.png

אריאלה גפן - משרד עורכי דין

נפגעתם בתאונת דרכים? אולי אתם זכאים לפיצוי כספי

אנא מלא את הטופס ונחזור אליכם בהקדם

small_c_popup.png
עורך דין תאונות דרכים

אל תוותרו על הזכויות שלכם

אם נפגעת או נפצעת מגיע לך פיצוי כספי.

השאירו פרטים להערכת הפיצוי הכספי שמגיע לך ועורכת הדין אריאלה גפן תיצור קשר בהקדם

דילוג לתוכן