תאונת דרכים במעבר חצייה
במקרה בו בן משפחה קרוב שלכם נפגע פיזית בתאונת דרכים שבעקבותיה נגרם לכם נזק נפשי על אף כי לא הייתם נוכחים בזירת האירוע ישנם מקרים שתהיו זכאים לפיצוי כספי וזאת על פי הלכת "אלסוחה" ובה נקבע לראשונה כי ניתן לפצות קרובי משפחה בעקבות הנזקים הנפשיים שנגרמו להם בעקבות תאונת דרכים שבה נפגעו יקיריהם, וזאת אף כי לא היו מעורבים בדרך ישירה בתאונת הדרכים או שנכחו בזירת האירוע.
Picture of מאת: אריאלה גפן, עורכת דין

מאת: אריאלה גפן, עורכת דין

משרד עורכי דין תאונות דרכים

תוכן עניינים

האם אתם זכאים לפיצוי על נזק נפשי בגלל תאונת דרכים שקרתה לבן משפחה?

אם בן משפחה קרוב שלכם נפגע פיזית בתאונת דרכים שבעקבותיה נגרם לכם נזק נפשי על אף כי לא הייתם נוכחים בזירת האירוע ישנם מקרים שתהיו זכאים לפיצוי כספי וזאת על פי הלכת "אלסוחה" ובה נקבע לראשונה כי ניתן לפצות קרובי משפחה בעקבות הנזקים הנפשיים שנגרמו להם נוכח תאונת דרכים שבה נפגעו יקיריהם, וזאת אף כי לא היו מעורבים בדרך ישירה בתאונת הדרכים או שנכחו בזירת האירוע.

בפסק הדין החשוב אשר ניתן ע"י כבוד השופט מאיר שמגר אשר שימש באותה עת כנשיא בית המשפט העליון יחד עם השופטים אהרון ברק ודוד לוין נקבעה הלכת אלסוחה בתיק רע"א 444/87 אבו סרחאן עארף מקאבל מונהאר אלסוחה נ' עיזבון המנוח דוד דהאן ז"ל, פ"ד מד(3) 397 (1990).

לבית המשפט הובא מקרה מצער של תאונת דרכים קשה של ילד קטן עוד בטרם הגיעו לגיל שש בשם דויד דהאן אשר הובא לבית החולים לאחר פציעה קשה ולאחר 24 ימים, בצער רב, נקבע מותו.

הוריו של דויד אשר שהו לידו בכל אותה תקופה בבית החולים עד למותו, הגישו תביעה על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים תשל"ה-1975 בשל הנזק שנגרמו להם בעקבות תאונות הדרכים אשר גרמה למותו של דויד דהאן, בנם הצעיר, על אף כי ההורים לא נכחו בקרות התאונה במקום.

במסגרת התביעה ביקשו ההורים כי בית המשפט יכיר בהם כנפגעי תאונת דרכים וזאת לנוכח הסיבה כי ההורים שהו לידם בנם במהלך אשפוזו בבית החולים וצפו בו גוסס עד ליום מותו וכתוצאה מכך מצבם הנפשי והגופני נפגע בצורה משמעותית והם אינם יכולים לתפקד בעבודה שכן הם סובלים מדיכאונות, פחד, עצבנות ייתרה ועוד ועל כן הם זקוקים לעזרה פיזית וטיפול נפשי..
במסגרת פסק הדין שניתן ע"י בית המשפט העליון כבוד השופט, מאיר שמגר קיבל את תביעת ההורים, והכיר בהם כנפגעי תאונת הדרכים על פי חוק הפלת"ד, וזאת כאמור למרות שלא נכחו באירוע התאונה.

התנאים להכרה כנפגע תאונת דרכים שלא נכח באירוע – עורך דין לתאונות דרכים

בפרשת "אלסוחה" קבע כבוד השופו הנשיא שמגר אמות מידה לזכאות אדם אשר נפגע נפשית לפיצוי בעקבות נזק שנגרם לו עקב פגיעה גופנית של קרוב משפחה בתאונת דרכים – נזק נפשי משני – ואלה הן אמות המידה שנקבעו:

א. זהות הנפגע שלא נכח באירוע – בית המשפט בוחן את הקרבה המשפחתית בין נפגע תאונת הדרכים לבין הנפגע נפשית כאשר באותה התקופה צויין כי מדובר על קרובי משפחה מדרגה ראשונה, אך נתנה אפשרות להרחבת המעגל המשפחתי

ב. התרשמות מאירוע תאונת הדרכים – נקבע כי אדם אשר היה נוכח בעת קרות תאונת הדרכים והיה עד לתאונה בצורה ישירה אם זאת בעדות ראייה או בעדות שמיעה יוכל להיות מוכר כנפגע נפשית.

ג. מידת הקרבה במקום ובזמן לאירוע תאונת הדרכים – כמו כן, נקבע כי מידה הקרבה במקום ובזמן אירוע תאונת הדרכים תוכל להכיר בנפגע נפשית של תאונות דרכים ובאחריות לנזקים על פי חוק הפלת"ד. כמו כן, במסגרת פסק הדין הוכרו גם נזקים נפשים שקרו על אף שחלף זמן מרגע קרות ארוע תאונת הדרכים המרכזית או כתוצאה מתמשכת של תוצאות תאונת הדרכים.

ד. עוצמת הנזק – בית משפט העליון הכיר בנזק נפשי שמעניק נכות נפשית צמיתה, ואף נזק פיזי שנגרם לקרוב משפחה של אדם שנהרג בתאונת דרכים ולקה במחלת סוכרת כתוצאה ממות יקירו.

סקירת הפסיקה בבתי המשפט בישראל  – עורך דין לתאונות דרכים

בע"א 5256/92 מרים בן-מאיר נ' יוסף סלוניקיוס במקרה דנן, אישה זיהתה את את בעלה שנפגע בתאונת דרכים וזאת לאחר ששמעה על אירוע תאונת הדרכים, ואף ליוותה את בעלה באמבולנס בדרך לטיפול רפואי בבית החולים, אך בצער רב הבעל הלך לעולמו למחרת היום. במסגרת פסק דין זה נקבע, כי יש ליישם את הלכת "אלסוחה", ונדרשה פגיעה נפשית חמורה.

בע"א 3798/95 הסנה חברה ישראלית לביטוח נ' קאסם חטיב מדובר במקרה בו היה אירוע תאונת דרכים ובמסגרתו אשה מצאה את מותה כאשר בעלה ובנותיה היו נוכחים בעת אירוע תאונת הדרכים שבעקבותיו הגישו תביעה בגין נזק נפשי שנגרם להם – במקרה דנן, נקבע כי התקיימו התנאים המשפטיים הדרושים לעניין הקירבה המשפחתית וקירבת הזמן והמקום, ובית המשפט התייחס להלכת "אלסוחה" לעניין דרישת היות הנזק הנפשי חמור, וקבע כי יש להכיר את הלכת אלסוחה על "קרוב נוכח" ועל "קרוב נעדר" ביחד.

בתיק בית משפט 5059-08-13 אשר ניתן בבית המשפט המחוזי בלוד חייב בית המשפט את חברת הביטוח כלל לשלם 250,000 ₪ להורים שבנם נהרג בתאונת דרכים וזאת בגין הנזק הנפשי שנגרם להם על אף כי הם בעצמם לא נפגעו בתאונת הדרכים. במסגרת ההגנה חברת "כלל" טענה שפגיעתם הנפשית אינה קשה כפי שנדרש ע"י הפסיקה, אך השופטת דחתה את הטענות והכירה בפגיעה עם חוות דעת מומחה של 15% נכות.

בית המשפט סקר את הפסיקה לעניין גובה הנכות המזכה כפי שניתן להתרשם במסגרת פסק הדין להלן:

בהלכת אלסוחה נקבע לעניין גובה הנכות כי:

"מבלי לקבוע מסמרות בעניין, נראה לי כי ישנם טעמים כבדי-משקל לצמצום הנזקים בני הפיצוי לתגובות נפשיות מהותיות (במובחן מתגובות אנושיות שליליות אשר מי שחש אותן מסוגל להתמודד ולהתגבר עליהן בכוחות עצמו), למשל, מחלת נפש כפשוטה (פסיכוזיס) ומקרים ברורים וקשים, ואף משמעותיים מבחינת משכם, של פגיעות נפשיות רציניות (נוירוזיס), גם אם אינן עולות כדי מחלת נפש. שאלה זו תחזור בוודאי ותתברר בבתי המשפט מעניין לעניין, בשים לב לנסיבותיו ולעדויות מומחים רפואיים אשר יובאו לעניין זה. אולם ברור, כי מקרים שאינם בגדר פסיכוזיס מוכרת יכולים לשמש יסוד לתביעה רק במקרים ברורים וקשים"
בעניין דריז ע"א 2935/98 דריז נ' אררט חברה לביטוח בע"מ (31.8.99)) נסקרה הפסיקה עד לאותו מועד ונכתב כי "נכות נמוכה – בדרך כלל בין 5% ל15%- שהשפעתה על חיי יום יום על כושר העבודה ועל אפשרויות התפקוד אינה רבה במיוחד, לא נמצאו עונים על הקריטריון הדורש פגיעה נפשית קשה וחמורה". בית המשפט הכיר בנכות בגובה 20% שנקבעה לנפגעת באותו מקרה כעונה על התנאי הרביעי.

בפסיקה מאוחרת יותר נקבע כי נכות בגובה 15% היא גבולית ככל שעסקינן ביישום התנאי הרביעי (ע"א (מחוזי ת"א-יפו) 60841-10-13 כלל חברה לביטוח בע"מ נ' עזבון המנוחה פלונית ז"ל (13.12.15)). באותו מקרה לא התערבה ערכאת הערעור בקביעת הערכאה המבררת לפיה התובע עומד בתנאי הלכת אלסוחה אף שנקבעה לו נכות רפואית בגובה 15% כנפגע משני, וזאת בהתחשב במכלול הנסיבות.

משרד עורכי דין אריאלה גפן – משרד עורכי דין תאונות דרכים

משרד עורכי דין נזיקין אריאלה גפן הינו משרד מקצועי ומנוסה בתביעות תאונות דרכים. עו"ד הדין אריאלה גפן מייצגת נפגעי תאונות הדרכים מול חברות הביטוח הגדולות בישראל, המוסד לביטוח לאומי והמעסיק, וזאת על מנת למצות את הזכויות המשפטיות ואת הפיצוי הכספי המירבי שמגיע לך ולבני משפחתך.

יודגש, קיימת חשיבות רבה להתייעץ עם עורך דין מומחה לתאונות דרכים דרכים ככל שניתן בסמוך לזמן בו אירעה תאונת הדרכים וזאת על מנת לפעול נכון משפטית מול חברות הביטוח בתהליך בניית תיק התביעה שכן התנהלות נכונה משמעותה השפעה ישירה על גודל הפיצוי הכספי שמגיע לתובע.

חשוב להדגיש, כי לא בכל מקרה קיימת עילה להגשת תביעת נזיקית בגין תאונת דרכים עם אופנוע, וכי כדי להוציא את הפיצוי המרבי בגין הנזק מתאונת הדרכים ובשל המורכבות של הנושא והמומחיות הנדרשת, מומלץ לבחור בעורך דין תאונות דרכים מיומן ומקצועי שיצליח להוכיח שמדובר בתאונת דרכים ואת הנזק הפיזי או הנפשי שנגרם לנפגע.

במשרד עורכי הדין אריאלה גפן אנו מטפלים בתביעות תאונות דרכים מורכבות וקשות באופן מקצועי ואמין עם ניסיון משפטי רב, תוך היעזרות במיטב הרופאים והמומחים על מנת לקבל תמונה מדויקת וחוות דעת מתאימה עד לניצחון בהליך המשפטי וקבלת פיצוי כספי מרבי עבור הנפגע.
פנו עוד היום למשרד עורכי דין אריאלה גפן לבדוק את זכאותכם לפיצוי כספי ללא התחייבות.

לייעוץ משפטי בתביעות תאונות דרכים אנא צרו קשר עם עורכת הדין אריאלה גפן במספר טלפון 0733-752-766 או במייל ariella@gefen-law.com או באתר gefen-law.com

האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא

עורך דין לתאונות דרכים

משרדנו מתמחה בנזיקין לרבות: עורך דין תאונת דרכים, עורך דין תאונות אופנוע, עורך דין לתאונות דרכים, תאונת דרכים בדרך לעבודה, עורך דין תאונות דרכים בתל אביב

לקבלת ייעוץ משפטי ממוקד, אסטרטגי ובניית תוכנית פעולה, התקשרו -0733-752-766 או השאירו פרטים וניצור קשר עוד היום

אריאלה גפן – משרד עורכי דין

מאמרים נוספים מאת עורכת הדין אריאלה גפן

תאונות עבודה – תקנה 40 לנפגעי תאונות עבודה

תקנה 40 לתקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה), תשט"ז-1956, קובעת את ההליך לקביעת דרגת נכות לנפגעי תאונות עבודה שנפגעו בעצמות הגפיים העליונות. במסגרת הליך זה, ועדה רפואית מוסמכת מטעם המוסד לביטוח לאומי בודקת את הנפגע וקובעת את אחוזי הנכות שלו, בהתאם לפגיעות שנגרמו לו כתוצאה מהתאונה.

צרו קשר עוד היום

עורכת הדין אריאלה גפן תשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה

עורך דין תאונות דרכים
small_c_popup.png

אריאלה גפן - משרד עורכי דין

נפגעתם בתאונת דרכים? אולי אתם זכאים לפיצוי כספי

אנא מלא את הטופס ונחזור אליכם בהקדם

small_c_popup.png
עורך דין תאונות דרכים

אל תוותרו על הזכויות שלכם

אם נפגעת או נפצעת מגיע לך פיצוי כספי.

השאירו פרטים להערכת הפיצוי הכספי שמגיע לך ועורכת הדין אריאלה גפן תיצור קשר בהקדם

דילוג לתוכן