ניתוח פלסטי
ישנן לא מעט תאונות דרכים, בייחוד תאונות דרכים קשות, שגורמות לנפגע לאחוזי נכות רפואית בשיעורים שונים, וזאת לצמיתות או באופן זמני. עם זאת, ישנן גם תאונות דרכים שלמרבה המזל מסתיימות מבלי שלנפגע נותרה בסופו של דבר נכות כלשהי. במקרה כזה מתעוררת השאלה מהם הפיצויים שמגיעים לנפגע כזה.

פיצוי בשל תאונת דרכים ללא נכות

עם זאת, ישנן גם תאונות דרכים שלמרבה המזל מסתיימות מבלי שלנפגע נותרה בסופו של דבר נכות כלשהי. במקרה כזה מתעוררת השאלה מהם הפיצויים שמגיעים לנפגע תאונות דרכים ומהי החשיבות להתייעץ עם עורך דין תאונות דרכים או עורך דין תאונות אופנוע.

ככלל, חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975 ("הפלת"ד") קובע כי כל נפגע בפגיעות גוף זכאי לפיצויים, וזאת ללא קשר לשאלה מי אשם בגרימת התאונה, ואף אם הוא עצמו היה אשם בה.

לפיכך, נפגע שנפגע בפגיעות גוף כלשהן עקב תאונת דרכים זכאי אף הוא לפיצויים, וזאת גם אם פגיעות הגוף שלו לא הותירו בו בסופו של דבר נכות כלשהי. יחד עם זאת, ומטבע הדברים, סכום הפיצויים שהוא יהיה זכאי להם יהיה נמוך יותר מסכום הפיצויים שלהם זכאי נפגע שתאונת הדרכים גרמה לו לנכות.

הפיצויים עקב תאונת דרכים ניתנים בגין נזקים שונים, שמכונים "ראשי נזק", אותם מקובל לחלק לשתי קבוצות עיקריות: נזקים ממוניים ונזקים לא ממוניים, וזאת כפי שיוסבר להלן.

פיצויים בגין נזקים ממוניים

הנזקים הממוניים הינם נזקים בגין הוצאות והפסדים כספיים שונים שנגרמו לנפגע עקב התאונה ואשר ניתן לחשבם באופן מתמטי.

מדובר בנזקים כגון הפסדי שכר, הוצאות ניידות, הוצאות עזרת צד ג' וסיעוד, הוצאות רפואיות שאינן מכוסות על ידי קופת החולים במסגרת סל הבריאות הממלכתי, ועוד.

חישוב הפיצויים בגין ראשי הנזק הללו נעשה לשתי תקופות נפרדות: לעבר ולעתיד.

החישוב לעבר הינו בגין הנזקים שכבר התרחשו בעבר בפועל, ממועד התאונה ועד למועד מתן פסק הדין.

החישוב לעתיד הינו בגין הנזקים שטרם התרחשו בפועל, ושצפויים להתרחש בעתיד, וזאת מלאחר מועד מתן פסק הדין.

חישוב סכום הפיצויים בגין הנזקים הממוניים נעשה בהתאם לחשבוניות, קבלות, ומסמכים נוספים שמעידים על הנזקים הללו והומצאו לבית המשפט. זו גם הסיבה מדוע חשוב לשמור ולאסוף כל מסמך שעשוי לתעד ולהעיד על גובה הנזקים הממוניים.

כיסוי הוצאות רפואיות

כאמור, מי שנפגע פגיעות גוף עקב תאונת דרכים זכאי לפיצויים בגין הוצאותיו הרפואיות גם אם פגיעות הגוף שלו לא הותירו בו נכות בסופו של דבר, וזאת לגבי הוצאות רפואיות שאינן מכוסות על ידי קופת החולים במסגרת סל הבריאות הממלכתי.

בנוסף לפיצויים הללו, נפגעי תאונות הדרכים זכאים גם לזכויות הבאות:

פטור מתשלום השתתפות עצמית עבור ההוצאות רפואיות שכלולות בסל הבריאות הממלכתי, לרבות טיפולים ותרופות.

אם הנפגע פונה לבית החולים ע"י אמבולנס של מד"א, קופת החולים שלו צריכה לממן גם את מלוא אגרת הפינוי. לשם כך, עליו להציג לקופת החולים את שובר ההתחייבות שנמסר ע"י צוות האמבולנס של מד"א תוך 30 יום ממועד הפינוי, והקופה תדאג כבר לבצע את התשלום ישירות למד"א.

פיצויים בגין נזקים לא ממוניים

נזקים לא ממוניים הינם נזקים שאינם כספיים, כי אם נזקים בעלי אופי תחושתי, או רגשי, או נפשי, ולכן גם לא ניתן לחשב אותם באופן מתמטי.

מדובר בנזקים כגון כאב וסבל, עוגמת נפש, אובדן הנאות החיים, ועוד.

חישוב הפיצויים בגין נזקים לא ממוניים לנפגעי תאונות דרכים נעשה לפי נוסחא ספציפית שמופיעה בתקנות הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (חישוב פיצויים בשל נזק שאינו נזק ממון), תשל"ו-1976:

מכפלת גיל הנפגע X ימי האשפוז של הנפגע X ואחוזי הנכות הרפואית הצמיתה של הנפגע, וזאת באופן הבא:

א. גיל. ככל שגיל הנפגע עולה על 30, סכום הפיצוי ילך ויקטן, באופן לפיו עבור כל שנה מעל גיל 30 מתקזז אחוז אחד מסכום הפיצויים.

ב. ימי אשפוז. מספר ימי האשפוז של הנפגע בבית החולים עקב התאונה.

ג. נכות רפואית צמיתה. הנכות הרפואית הצמיתה משקפת את הפגיעה הבריאותית התמידית שנגרמה לנפגע עקב התאונה. שיעור אחוזי הנכות הרפואית הצמיתה נקבע ע"י מומחה רפואי שממונה מטעם בית המשפט, וזאת לפי רשימת הליקויים שמופיעה בתוספת לתקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה), תשט"ז-1956.

בנוסף, בהתאם לסעיף 4 לחוק הפלת"ד ותקנות אלו, סכום הפיצויים בגין הנזקים הלא ממוניים של נפגע תאונות הדרכים מוגבל לסך של 180,000 ₪ (נכון לשנת 2022).

ראינו, איפוא, שהנוסחא לחישוב הפיצויים בגין הכאב וסבל של נפגע פגיעות גוף ללא נכות עקב תאונת דרכים כוללת גם רכיב של אחוזי נכות רפואית לצמיתות.

מה קורה אם כן לגבי מי שנפגע מתאונת דרכים פגיעות גוף ללא נכות ?

ובכן, גם נפגע ללא נכות מתאונת דרכים זכאי לפיצויים בגין כאב וסבל, אולם הוא יקבל פיצוי מופחת, בשיעור של עד 10% בלבד מהסכום המירבי (כלומר, עד 18,000 ₪, נכון לשנת 2022). אגב, אם הנפגע נפטר, יורשיו יהיו זכאים ל-25% מהסכום המירבי.

את הניסיון העשיר שצברה בייצוג חברות הביטוח הגדולות בישראל כעורכת דין בכירה הן של חברות הביטוח והן של משרדי עורכי הדין הגדולים בישראל, רתמה עו"ד אריאלה גפן את נסיונה המשפטי הרב בתאונות דרכים לטובת משרד עו"ד פרטי שפתחה על מנת לשרת את התובעים מול חברות הביטוח, משרד הביטחון, המוסד לביטוח לאומי וגופים נוספים.

ההיכרות של עורכת הדין אריאלה גפן עם הביורוקרטיה של חברות הביטוח, אופן התנהלות המערכת המשפטית והגופים השונים, לרבות חברות הביטוח הגדולות בישראל, משרד הביטחון והמוסד לביטוח לאומי, מאפשרת לעו"ד אריאלה גפן להשתמש בכלים וידע שצברה הודות לניסיון של למעלה מ- 20 שנה.

ההתמחות של עו"ד אריאלה גפן כ- עורכת דין נזיקין בתביעות ביטוח ונזיקין מאפשרת לה לנהל תיקים גדולים, קשים ומורכבים ולהבטיח ללקוחותיה אפס פשרות באשר למיצוי זכויותיהם המלאות בצורה המקצועית והטובה ביותר וכמובן השגת פיצוי כספי מרבי

לקבלת ייעוץ ממוקד, אסטרטגי ובניית תוכנית פעולה להגשת תביעה - השאירו פרטים ואשוב אליכם בהקדם