פיברומיאלגיה
בעשור האחרון יותר ויותר מקרים של פיברומיאלגיה עולים בדיונים בערכאות משפטיות בתביעות נזיקין שונות בגין תאונות דרכים, תאונות עבודה ועוד. להלן היבטים משפטיים הנוגעים לתסמונת.
Picture of מאת: אריאלה גפן, עורכת דין

מאת: אריאלה גפן, עורכת דין

משרד עורכי דין תאונות דרכים

תוכן עניינים

פיברומיאלגיה

בעשור האחרון יותר ויותר מקרים של פיברומיאלגיה עולים בדיונים בערכאות משפטיות בתביעות נזיקין שונות בגין תאונות דרכים, תאונות עבודה ועוד. להלן היבטים משפטיים הנוגעים לתסמונת.

מהי פיברומיאלגיה?

פיברומיאלגיה (דאבת) מתאפיינת בכאבים כרוניים עזים ורגישות במפרקים ועל פני מקומות שונים בגוף שנלווים לעייפות ניכרת. אף על פי שלא נמצא לה עדיין טיפול, שילוב של תרופות, פעילות גופנית, הפחתת מתחים ופיתוח אורח חיים בריא עשוי להקל בחומרת הסימפטומים.

תסמינים נוספים למחלה כוללים כאב, צריבה ועוויתות בשרירים, סף כאב נמוך, נקודות רגישות, בעיות ביכולת הריכוז, זיכרון ירוד, הפרעות שינה ותחושת דכדוך או עצבנות. כולם גורמים לבעיות תפקודיות רבות, פגיעה בכושר העבודה, הזדקקות לשירותי בריאות וירידה באיכות החיים של הלוקה בתסמונת באופן משמעותי.

הסיבות להופעת הפיברומיאלגיה לא ברורות במלואן, אך מומחים סבורים שהיא נובעת מבעיה באופן שבו המוח וחוט השדרה מעבדים אותות כאב מתאי העצב. עוד סבורים המומחים, שמצבי דחק קיצוניים וטראומות גופניות ונפשיות עלולים להיות הטריגר למחלה.

מה ההבדל בין פיברומיאלגיה לחבלות ומחלות אחרות?

האבחנה של פיברומיאלגיה ומידת חריפות התסמונת תלויה בתיאור סובייקטיבי של החולה. יחד עם אבחון נקודות רגישות על ידי הרופא המטפל ושלילת מחלות אחרות ניתן לקבוע האם המטופל סובל מפיברומיאלגיה ועד כמה היא חמורה. זאת להבדיל ממחלות ונזקים אחרים, שנמדדים באמצעות בדיקות, דימות, מדדים וכן הלאה.

מכיוון שלתסמונת אין מאפיינים דלקתיים או פיזיולוגיים, הפגיעה באיכות החיים ובתפקודים אינה נמדדת אורגנית, אלא פונקציונלית.

כיצד ניתן לקבוע את הקשר הסיבתי בין תאונה או טראומה להתפרצות הפיברומיאלגיה?

כאן טמון הקושי העיקרי בתביעות מסוג זה, מכיוון שבדרך כלל לוקח זמן עד ששוללים את כל המחלות האפשריות ומגיעים לאבחנה של פיברומיאלגיה. עם זאת, הפער בין מועד התרחשות הטראומה או התאונה למועד אבחון המחלה, אינו מונע מהחולה את זכותו לתבוע את מה שמגיע לו בגין נזקיו.

במקרים בהם האבחון בתסמונת מתקבל לאחר למעלה משנה יש חשיבות מכרעת לתיעוד כל הרשומות הרפואיות הרלוונטיות, לרבות תלונות החולה בעת ביקוריו במרפאה ובקליניקות המומחים.

פרט לכך, בית המשפט נוטה להשוות את מצבו של החולה לזה שהיה לפני מועד התאונה.

השלכותיה של הפיברומיאלגיה בעיני הרשות השופטת

במסגרת פרשת שולמית וגנר תוארו השלכות התסמונת על ידי השופט יצחק עמית: "פיברומיאלגיה היא תסמונת כאבים מפושטים בשרירים וברקמות הרכות, שמתאפיינת ברגישות מוגברת לכאב, במיוחד ב- 18 נקודות רגישות ספציפיות המפוזרות על פני הגוף. המדובר בתסמונת חמקמקה שאין חולק כיום על עצם קיומה, אך היא שנויה במחלוקת לגבי הגורמים לה והשלכותיה. תסמונת אחות לתסמונת התשישות הכרונית (מחלת היאפים), אם כי שונה ממנה.

הפיברומיאלגיה כרוכה בפגיעה באיכות החיים ולעתים כוללת ביטויים קליניים כמו תשישות, הפרעות באיכות השינה וכו'. חולי פיברומיאלגיה עלולים להתלונן, בנוסף לכאבים, על מגוון רחב של סימפטומים כגון חולשה כללית, עייפות, הפרעות בשינה, כאבי ראש כרוניים, נימול בגפיים, חרדה ודיכאון, כאבי בטן, תכיפות במתן שתן, קשיי ריכוז וזיכרון ועוד. יצוין עוד כי מחלה זו מטופלת על ידי ראומטולוגים ולא על ידי אורתופדים".

טריגרים לפיברומיאלגיה

  • תאונות דרכים, ובייחוד אלו שיש בהן מעורבות של טלטול עמוד השדרה הצווארי או מצב המכונה "צליפת שוט".
  • חבלה או טראומה גופנית ללא תלות במיקומה.
  • תסמונת פוסט טראומטית.

אם נפגעתם בתאונת דרכים או תאונת עבודה וחליתם בהפיברומיאלגיה אתם זכאים לקבל פיצויים גבוהים ביותר, במקרים אלו חשוב לעורך דין תאונת דרכים לבחון אפשרות הגשת תביעה נגד הביטוח לאומי בגין אובדן כושר עבודה.

נכות תפקודית ונכות רפואית בפיברומיאלגיה

מכיוון שמטרת הפיצויים שניתנים לתובע במסגרת תביעות נזיקין הנה להחזירו למצב שהיה לפני התאונה, כלומר לכסות את אבדנו הכספי, כאילו לא ניזוק כלל, בתביעות שנדונות במחלת הפיברומיאלגיה עשוי בית המשפט לקבוע פסיקתו על סמך הנכות התפקודית, ולא רק על סמך הנכות הרפואית.

במרים מסוימים עשוי בית המשפט לקבוע נכות תפקודית גבוהה או נמוכה מהנכות הרפואית שנקבעה לתובע על ידי מומחים מטעם בית המשפט, ולפיהם תיקבע פסיקתו.

חשוב לציין שעיגון תסמונת הפיברומיאלגיה בתקנות המוסד לביטוח לאומי עדיין לוקה בחסר, מכיוון שטרם נקבעו קריטריונים ברורים לקביעת דרגת הנכות של החולים. עם הסדרת נושא זה למומחי בית המשפט יהיה קל באופן משמעותי לקבוע את דרגת הנכות של התובע.

באילו מקרים נדחו תביעות בגין פיברומיאלגיה?

  • במקרים בהם נקבע כי התסמינים אינם קשורים לתסמונת.
  • במקרים בהם לא הוכיחו התובעים שהם חולים בפיברומיאלגיה.
  • במקרים בהם הסימפטומים הופיעו בשלב מאוחר מהתאונה ולא הוכח קשר סיבתי ביניהם.
  • במקרים בהם התסמונת היתה לפני מועד התאונה ולא הוכחה החרפה.
 

 פיברומילאגיה תאונת דרכים  – אריאלה גפן, עורכת דין תאונות דרכים

 

בתי המשפט בישראל מכירים בפיבורמילאגיה כמחלה אשר עלולה להיווצר כתצואה מתאונת דרכים, ובמקרים רבים הוכח בבתי המשפט כי קיים קשר בין התפרצות מחלת הפיברומילאגיה לבין תאונת הדרכים.

בפסק דין שהתקבל בבית משפט השלום בנצרת נקבע כי תובעת זכאית לפיצוי כספי לאחר שסבלה מכאבים כרונים בעקבות תאונת דרכים וכתוצאה מכך סבלה מירידה משמעותית בתפקוד שכללו סחרחורות, כאבי ראש ועייפות.

התובעת נפגעה בתאונת דרכים כאשר רכב התנגש בה בעוצמה רבה כתוצאה מהפגיעה נפגעה התובעת בצוואר ובגב (תאונת צליפת שוט) שלאחריו קיבלה טיפולים רפואיים אורתופדיים שכללו סידרת טיפולי פיזותרפיה שלמרבה הצער לא שיפרו את מצבה הרפואי.

התובעת אובחנה עם מחלת הפיבורמילאגיה ואף נקבעו לה שמונה אחוזי נכות בגין הכאכים הכרוניים זכאית לפיצוי כספי של מעל ל 500,000 ש"ח.

יודגש, חברת הביטוח ניסתה לדחות את הקשר הסיבתי בין הפיברומילאגיה לתאונת הדרכים על מנת לדחות את התביעה, אך בית המשפט קיבל לבסוף את חוות הדעת של מומחה בית המשפט שטען כי ישנו קשר סיבתי בין התאונה למחלה.

מומחה בית המשפט הסביר כי מחלת הפיבורמילאגיה מאופיינת בתסמינים של כאבים מופשטים המלווים בעייפות כרונית, הפרעות שינה יחד עם כאבי ראש ואף קישר ממצאים אלו בקשר לתאונת הדרכים.

משרד עורכי דין – אריאלה גפן, עורכת דין תאונות דרכים מומלצת

עו"ד אריאלה גפן בעלת ניסיון משפטי רב בדיני נזיקין ומביאה עימה מקצועיות ללא פשרות בתביעות מורכבות של תאונות דרכים בהם מעורבים רוכבי אופנוע או רוכבי קטנוע.

חשוב להדגיש, כי לא בכל מקרה קיימת עילה להגשת תביעת נזיקית, וכי כדי להוציא את המקסימום בגין הנזק שנגרם לנפגע תאונת דרכים ובשל המורכבות של הנושא והמומחיות הנדרשת, מומלץ לבחור בעורך דין תאונות דרכים מומחה, מיומן ומקצועי שיצליח להוכיח שמדובר בתאונת דרכים ואת הנזק הפיזי או הנפשי שנגרם לנפגע כתוצאה מהתאונה.

במשרד עורכי הדין אריאלה גפן אנו מטפלים בתביעות תאונות דרכים באופן מקצועי ואמין, תוך היעזרות במיטב הרופאים והמומחים על מנת לקבל תמונה מדויקת וחוות דעת מתאימה עד לניצחון בהליך המשפטי וקבלת סכום פיצוי מקסימלי.

חשוב לציין, כי עורך דין תאונות דרכים מומלץ או עורך דין תאונת אופנוע כמו עו"ד אריאלה גפן היא שתייצג אותכם במהלך הגשת תביעת בגין נזקי הגוף לכל אורך ההליך המשפטי באופן אישי ומסור ותלווה אתכם בזמינות מרבית וללא פשרות, לכן חשוב מאוד לקבל ייצוג משפטי בעל ידע נרחב בתחום הנזיקין שכן נדרש ידע מקצועי רחב של החוק והפסיקה בתחום.

לאור הנסיון הרב של עורכת הדין אריאלה גפן אשר ייצגה משפטית בעברה את חברות הביטוח הגדולות בישראל בתביעות תאונות דרכים, היכרות מעמיקה זו מעניקה למשרד יתרון משמעותי בהבנה האסטרטגיה המשפטית של חברות הביטוח ואת קווי ההגנה שלהן בתאונות דרכים שבהן יש חשש לפיבורמילאגיה.

צרו קשר עוד היום בטלפון 0733-752-766 עם עורכת הדין אריאלה גפן לקבלת ייעוץ משפטי ללא התחייבות

האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא

 
לקבלת ייעוץ משפטי ממוקד, אסטרטגי ובניית תוכנית פעולה, התקשרו -0733-752-766 או השאירו פרטים וניצור קשר עוד היום

אריאלה גפן – משרד עורכי דין

מאמרים נוספים מאת עורכת הדין אריאלה גפן

תביעת תאונת דרכים לאחר תיקון דרך

מתי תוגש תביעת תאונת דרכים לאחר תיקון דרך או טיפול ברכב? עורכת הדין אריאלה גפן, עורכת דין תאונות דרכים תדון בשאלות האם אירועי תאונות מסוימים שבו נגרמו לנהג או לנוסעי ברכב נזקי גוף בזמן "תיקון דרך" או "טיפול דרך" ייחשבו כ-"תאונת דרכים" ? האם תאונת דרכים בשל תיקון דרך או טיפול ברכב תהיה מכוסה על ידי פוליסת ביטוח החובה של הרכב?

צרו קשר עוד היום

עורכת הדין אריאלה גפן תשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה

עורך דין תאונות דרכים
small_c_popup.png

אריאלה גפן - משרד עורכי דין

נפגעתם בתאונת דרכים? אולי אתם זכאים לפיצוי כספי

אנא מלא את הטופס ונחזור אליכם בהקדם

small_c_popup.png
עורך דין תאונות דרכים

אל תוותרו על הזכויות שלכם

אם נפגעת או נפצעת מגיע לך פיצוי כספי.

השאירו פרטים להערכת הפיצוי הכספי שמגיע לך ועורכת הדין אריאלה גפן תיצור קשר בהקדם

דילוג לתוכן