חוק הפלת"ד הינו חוק ייחודי במסגרת דיני הנזיקין בארץ, מאחר שהוא מבוסס על עקרון האחריות המוחלטת. בהתאם לעיקרון זה, כל מי שנפגע בתאונת דרכים זכאי לקבל פיצויים לפי חוק הפלת"ד, וזאת ללא כל תלות בשאלת האחריות והאשם בגרימת התאונה.
Picture of מאת: אריאלה גפן, עורכת דין

מאת: אריאלה גפן, עורכת דין

משרד עורכי דין תאונות דרכים

תוכן עניינים

מהו חוק הפלת"ד?

חוק הפלת"ד הינו חוק ייחודי במסגרת דיני הנזיקין בארץ, מאחר שהוא מבוסס על עקרון האחריות המוחלטת. בהתאם לעיקרון זה, כל מי שנפגע בתאונת דרכים זכאי לקבל פיצויים לפי חוק הפלת"ד, וזאת ללא כל תלות בשאלת האחריות והאשם בגרימת התאונה.

פיצוי כספי לפי חוק הפלת"ד

מטרת העל של חוק הפלת"ד הינה להביא לפיצוי של כל מי שנפגע בתאונות דרכים, לרבות נפגעים שאחראים בעצמם לגרימת התאונה, או נפגעים שנפגעו בתאונת "פגע וברח", שבה לא ניתן לאתר את הנהג שגרם לאירוע התאונה וברח ממקום האירוע מבלי להותיר פרטים ואז במקרה דנן ניתן יהיה להגיש תביעת תאונת דרכים נגד קרנית

כדי לקבל פיצויים לפי חוק הפלת"ד, יש לעמוד בדרישות החוק, ובין היתר להוכיח שהתאונה שבה ניזוק הנפגע עונה על ההגדרה הבסיסית המונח "תאונת דרכים" לפי החוק, לפיה המדובר בעיקר ב-"שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה". 

לפיכך, מי שנפגע למשל מאופניים רגילים, שאינם מוגדרים כ-"רכב מנועי", לא יוכל להגיש את תביעת הפיצויים שלו לפי חוק הפלת"ד, אלא אם כן רכב פגע ברוכב האופניים, אז במצב זה יהיה ניתן להגיש תביעת תאונת דרכים לפי חוק הפלת"ד.

אולם, אין פירוש הדבר שהוא לא יוכל להגיש כלל תביעת פיצויים, אלא שיהיה עליו להגיש אותה לפי פקודת הנזיקין, ולהוכיח שהנתבע הוא שאשם בגרימת התאונה כדי שהיא תתקבל.

אין ספק שעיקרון האחריות המוחלטת הינו עיקרון נאצל, אולם הוא כמובן גם דורש מקורות למימון הפיצויים שמשולמים הודות לו.

כדי לממן את הפיצויים שמשולמים לפי חוק הפלת"ד, קובעת פקודת ביטוח רכב מנועי [נוסח חדש], תש"ל-1970 כי כל מי שנוהג ב-"רכב מנועי" מחוייב לבטח אותו בביטוח חובה, ובהתאם לכך, מי שנפגע בתאונת דרכים זכאי להגיש את תביעת פיצויים שלו כנגד חברת הביטוח שביטחה בביטוח חובה את כלי הרכב שהיה מעורב בתאונה כמו גם ב-תאונות אופנוע.

כדי לכסות את המקרים שבהם לא ניתן להגיש תביעת פיצויים כנגד חברת ביטוח, ולמשל במקרים של תאונת פגע וברח או כאשר לנהג שהיה מעורב בתאונה לא היה ביטוח חובה בתוקף, החוק דאג גם להקים את תאגיד קרנית, שישמש כמקור לתשלום הפיצויים במצבים אלו (חלק מכספי ביטוחי החובה שמשולמים על ידי הנהגים לחברות הביטוח שלהם מועבר לתאגיד קרנית כדי לממן את הפיצויים שמשולמים על ידו).

לקבלת ייעוץ משפטי ממוקד, אסטרטגי ובניית תוכנית פעולה, התקשרו -0733-752-766 או השאירו פרטים וניצור קשר עוד היום

אריאלה גפן – משרד עורכי דין

מאמרים נוספים מאת עורכת הדין אריאלה גפן

תביעת תאונת דרכים לאחר תיקון דרך

מתי תוגש תביעת תאונת דרכים לאחר תיקון דרך או טיפול ברכב? עורכת הדין אריאלה גפן, עורכת דין תאונות דרכים תדון בשאלות האם אירועי תאונות מסוימים שבו נגרמו לנהג או לנוסעי ברכב נזקי גוף בזמן "תיקון דרך" או "טיפול דרך" ייחשבו כ-"תאונת דרכים" ? האם תאונת דרכים בשל תיקון דרך או טיפול ברכב תהיה מכוסה על ידי פוליסת ביטוח החובה של הרכב?

צרו קשר עוד היום

עורכת הדין אריאלה גפן תשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה

עורך דין תאונות דרכים
small_c_popup.png

אריאלה גפן - משרד עורכי דין

נפגעתם בתאונת דרכים? אולי אתם זכאים לפיצוי כספי

אנא מלא את הטופס ונחזור אליכם בהקדם

small_c_popup.png
עורך דין תאונות דרכים

אל תוותרו על הזכויות שלכם

אם נפגעת או נפצעת מגיע לך פיצוי כספי.

השאירו פרטים להערכת הפיצוי הכספי שמגיע לך ועורכת הדין אריאלה גפן תיצור קשר בהקדם

דילוג לתוכן