נפילה במדרכה
רבים מציבור המשתמשים בדרכים הציבוריות בארץ נתקלים במקרים בהם ישנם בורות, מהמורות, סדקים, שקעים, או כל מפגע סביבתי אחר. תופעה מצערת זו יכולה לצוץ במדרכות בהם אנו פוסעים, במסלולי רכיבה לאופניים, בכבישים בהם אנו נוהגים, וכיו"ב.

לא רבים אולי מודעים לכך, אולם מבחינת החוק, תאונת דרכים יכולה להיחשב בנסיבות מסוימות גם כתאונת עבודה. להגדרת תאונת דרכים גם כתאונת עבודה, ישנן השלכות שונות שמבדילות בינה לבין תאונת דרכים "רגילה".

לפיכך, תחילה נסביר איזו תאונת דרכים תיחשב גם כתאונת עבודה, ולאחר מכן נסקור את ההבדלים המרכזיים שבין תאונת דרכים רגילה לתאונת דרכים שגם נחשבת לתאונת עבודה ואת חשיבות קבלת ייעוץ משפטי מ-עורך דין תאונות דרכים.

איזו תאונת דרכים תיחשב גם כתאונת עבודה?

ככלל, סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי מגדיר תאונת עבודה כתאונה שאירעה תוך כדי ועקב העבודה.

עם זאת, סעיף 80 (1) לחוק הביטוח הלאומי קובע שגם תאונת דרכים שהעובד עבר בדרך לעבודה או בחזרה ממנה, או בדרך ממקום עבודה אחד למשנהו, תיחשב אף היא כתאונת עבודה.

מצד שני, אם התאונה הנ"ל אירעה תוך סטיה מהדרך המקובלת אשר בוצעה שלא למטרת עבודה, או ליווי ילד לגן, או לקיום תפילת שחרית בבית הכנסת, היא לא תיחשב כתאונת עבודה, וזאת כאמור בסעיף 81 לחוק.

לפיכך, אם עובד כלשהו עבר תאונת דרכים בדרכו מביתו למקום העבודה, או בדרכו ממקום העבודה למשרד של לקוח, למשל, אזי תאונה זו עשויה להיחשב גם כתאונת עבודה, מבחינת חוק הביטוח הלאומי.

מהם הפיצויים שמגיעים בגין תאונת דרכים שנחשבת גם כתאונת עבודה?

כאשר אדם נפגע בתאונת דרכים רגילה, הוא זכאי להגיש תביעת פיצויים בבית המשפט בגין נזקי הגוף שנגרמו לו בעטיה, לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים ("הפלת"ד"), וזאת כנגד חברת הביטוח שביטחה בביטוח חובה את הרכב שבו הוא נהג או נסע. אם הוא נפגע כהולך רגל, עליו לתבוע את חברת הביטוח שביטחה את הרכב שפגע בו.

לעומת זאת, כאשר מדובר בתאונת דרכים שמהווה גם תאונת עבודה, הנפגע רשאי גם להגיש תביעה כנגד המוסד לביטוח לאומי לקבלת הכרה כנפגע עבודה ודמי פגיעה. דמי הפגיעה משולמים לנפגע בגין הימים שבהם הוא נעדר מהעבודה עקב התאונה ועד ל-90 יום לכל היותר. ככל שנותרה לו נכות מהתאונה, הוא יהיה זכאי גם לקבלת גמלת נכות מעבודה, בכפוף לתנאי הזכאות לכך.

עם זאת, חשוב להיות מודע לכך שלא ניתן לקבל "כפל פיצויים" בגין תאונת דרכים שנחשבת תאונת עבודה. לפיכך, הכספים שקיבל הנפגע מהמוסד לביטוח לאומי ינוכו ויקוזזו מסכום הפיצויים שהוא אמור לקבל מחברת הביטוח לפי חוק הפלת"ד.

מי קובע את אחוזי הנכות בתאונת דרכים שנחשבת גם כתאונת עבודה?

כאשר אדם נפגע בתאונת דרכים רגילה בגינה נותרה לו נכות כלשהי, והוא מגיש תביעת פיצויים כנגד חברת הביטוח לפי חוק הפלת"ד, בית המשפט ימנה מומחה רפואי מטעמו לצורך קביעת אחוזי הנכות של הנפגע.

כאשר אדם נפגע בתאונת דרכים שנחשבת גם כתביעת עבודה, ונותרה לו נכות כלשהי עקב התאונה, בגינה הוא מבקש לקבל גמלת נכות מעבודה מטעם המוסד לביטוח לאומי, תיעשה קביעת אחוזי הנכות שלו על ידי הועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי.

אם הנפגע יגיש את תביעת הפיצויים כנגד חברת הביטוח לפי חוק הפלת"ד בבית המשפט לאחר קביעת אחוזי הנכות שלו על ידי הועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי, אזי קביעת אחוזי הנכות של הועדה הרפואית תחייב גם לגבי תביעת הפיצויים כנגד חברת הביטוח.

עם זאת, בית המשפט יהיה רשאי להתיר לבעל דין להביא ראיות לסתור את קביעת הועדה הרפואית, אם הוא שוכנע שמן הצדק להתיר זאת ומטעמים מיוחדים שיירשמו (סעיף 6ב לחוק הפלת"ד). מדובר למשל במקרים בהם נפל פגם מהותי בקביעת הועדה הרפואית כגון בשל תרמית, ניגוד עניינים, פגיעה בזכות הטיעון, או כאשר אירע שינוי מהותי במצבו של הנפגע לאחר קביעת הועדה הרפואית, וכיו"ב.

מה ההבדל בין קביעת אחוזי נכות על ידי מומחה מטעם בית המשפט לעומת הועדה הרפואית?

כאשר מדובר בקביעת אחוזי נכות על ידי מומחה מטעם בית המשפט בתביעת פיצויים לפי חוק הפלת"ד, הכלל הוא שבית המשפט ייאמץ את חוות דעתו למעט במקרים חריגים שבהם קיימים נימוקים כבדי משקל שלא לעשות כן. ככל שבית המשפט אימץ את חוות הדעת של המומחה מטעמו, ייפסקו לנפגע פיצויים לפי האחוזים שנקבעו על ידי המומחה מטעם בית המשפט.

לעומת זאת, כאשר מדובר בקביעת אחוזי נכות על ידי הועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי, שלפיהם משולמת גמלת הנכות מעבודה לנפגע, אזי שני הצדדים – הנפגע והמוסד לביטוח לאומי – יכולים לבקש לשנות את קביעת אחוזי הנכות של הנפגע ככל שחל שינוי במצבו,  ובתנאי שעברו לפחות 6 חודשים מאז קביעת הועדה הרפואית.

לפיכך, המוסד לביטוח לאומי יכול לבקש את הקטנת אחוזי הנכות כאשר חל שיפור במצבו של הנפגע, ואילו הנפגע יכול לבקש להגדיל את אחוזי הנכות כאשר חלה החמרה במצבו. ככל שהבקשה תתקבל, והועדה הרפואית תשנה את קביעת אחוזי הנכות שהיא קבעה לנפגע, ישפיע שינוי זה גם על גובה גמלת הנכות מעבודה שתשולם לנפגע.

עורכת הדין אריאלה גפן צברה את הניסיון העשיר המשפטי שלה בתביעות תאונות דרכים לאחר שייצגה את חברות הביטוח הגדולות בישראל כעורכת דין בכירה בתיקי תאונות דרכים מורכבים ומסובכים, כאשר מאחוריה ניסיון בייצוג משפטי של מאות תביעות תאונות דרכים והשיגה עבור לקוחותיה מיליוני שקלים במצטבר.

את הניסיון המשפטי בתאונות דרכים הרב רתמה עו"ד אריאלה גפן לטובת הקמת משרד עורכי דין נזיקין על מנת לשרת את נפגעי תאונות הדרכים בתביעות נזקי גוף נגד חברות הביטוח הגדולות והחזקות בישראל.

ההיכרות עם הביורוקרטיה, אופן התנהלות המערכת המשפטית והגופים השונים, לרבות חברות הביטוח והמוסד לביטוח לאומי, מאפשרת לעו"ד אריאלה גפן להשתמש בכלים והידע המשפטי שצברה הודות לניסיון של למעלה מ- 20 שנה על מנת להשיג ללקוחותיה פיצויים כספיים מקסימליים

.

הניסיון המשפטי של עו"ד אריאלה גפן בתביעות ביטוח ונזיקין מאפשר לה לנהל תיקי תביעות תאונות דרכים קלות וקשות ולהבטיח ללקוחותיה אפס פשרות באשר למיצוי זכויותיהם המלאות בצורה המקצועית והטובה ביותר.

לקבלת ייעוץ משפטי ממוקד ונכון מ- עורך דין תאונות עבודה או עורך דין נזיקין השאירו פרטים או התקשרו וניצור קשר בהקדם האפשרי.